LCL wordt 20: nu we de verjaardag van ons bedrijf vieren, blikken we terug naar ons parcours tot nu toe. Wij zijn ongelooflijk trots op wat wij hebben bereikt en de inzet, visie, passie en groei die daarmee gepaard gaan.
Ons verhaal begon in 2002
Laurens van Reijen, tot op heden CEO, richtte LCL op in het voorjaar van 2002. Toen het Nederlands-Amerikaanse telecommunicatiebedrijf KPNQwest en zijn datacenter Ebone na de internetzeepbel failliet gingen, nam Laurens het datacenter over en zette hij de stap om de LCL-reis te beginnen. Laurens van Reijen: “Niemand geloofde er toen in. De internetzeepbel deed het vertrouwen in een nieuwe industrie wankelen en het datacenter werd gebouwd voor een markt die niet aan de verwachtingen voldeed. Er waren weinig klanten en de vraag was beperkt als gevolg van de internetzeepbel. Ik moest letterlijk van nul beginnen. Het duurde zes maanden voordat we de eerste klant binnenhaalden.”
Toch zag Laurens Van Reijen meteen het potentieel van dit datacenter. “Het internet leek een ongelooflijke innovatie en ik geloofde echt in de eindeloze mogelijkheden ervan. Dit datacenter in Diegem was perfect gelegen voor zowat alles, want de netwerken van alle mogelijke telecom- en andere operatoren liggen in de buurt van het datacenter, dus kon er gemakkelijk verbinding mee gemaakt worden. Door een volledig carrier-neutraal en redundant netwerk aan te bieden tegen een betaalbare prijs, geloofde ik dat het de mogelijkheid had om een succes te worden. Maar als ondernemer was het nog steeds een uitdaging: een nieuwe markt ontwikkelen in een industrie die nog niet bestond.”
Groei doorheen de jaren
Het heeft LCL veel werk en toewijding gekost om te komen waar het nu staat. “Het opzetten van een organisatie is niet eenvoudig. Tijdens de eerste jaren deed ik zelf de facturatie, marketing en verkoop en installeerde ik zelfs de cross-connects in het datacenter.”
“Een team opbouwen is cruciaal, maar het betekent ook dat je anderen moet vertrouwen dat ze de klus zullen klaren. LCL voortdurend uitbreiden, onze prestaties verbeteren, maar ook de juiste collega’s vinden, was moeilijk. In het begin gebeurde het soms dat we problemen moesten oplossen terwijl we onderbemand waren. Ik besefte dat we ons klantenbestand en de omvang van de faciliteiten moesten uitbreiden, zodat we de organisatie zouden kunnen opschalen. Door de personeelsgroei konden we specialisten aanwerven, onze kennis verdiepen en werken aan de klantenervaring.”
Focus op duurzame klantenrelaties
“Omdat we bleven groeien, moesten de bedrijfsprocessen worden aangepast en moesten nieuwe functies worden gecreëerd. Geen overbodige luxe, want door de ‘customer intimacy’ strategie te omarmen, hebben we ons toegespitst op het opbouwen van klantenbinding op lange termijn. We moesten er dus voor zorgen dat voorrang werd gegeven aan de behoeften van elke klant en dat daaraan werd voldaan. Ons doel is om voortdurend de behoeften van onze klanten te begrijpen en ons in te zetten om de beste klantervaring te bieden.”
“We zijn klein begonnen, maar met de nodige ups en downs zijn we erin geslaagd een succesvol bedrijf en een bedrijfscultuur met sterke waarden op te bouwen. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin onze werknemers zich kunnen ontplooien en met enthousiasme en toewijding kunnen werken. Vandaag hebben we een sterk managementteam, een geweldig team en een volwassen organisatie.”
Vorm geven aan de toekomst in een snel veranderende wereld
LCL is de voorbije 20 jaar uitgegroeid tot één van de grootste datacenterbedrijven van België. Door expansie en overnames heeft het zijn activiteiten zowel in Vlaanderen als in Wallonië verder uitgebreid. LCL bestaat momenteel uit vijf onafhankelijke datacenters: Aalst (LCL Brussels-West), Antwerpen (LCL Antwerpen), Diegem (LCL Brussels-North), Huizingen (LCL Brussels-South) en Gembloux (LCL Wallonia One).
“Veel mensen beschouwen deze sector als saai, maar dat is hij helemaal niet. Alle nieuwe digitale mogelijkheden worden vergemakkelijkt door datacenters: wij zorgen voor de infrastructuur van dit digitale tijdperk. In mijn job ontmoet ik mensen die de toekomst vormgeven. Dit gaat van ondernemers, gevestigde ondernemingen tot grote technologiebedrijven die onze infrastructuur gebruiken om nieuwe internetdiensten te creëren.”
Uitgroeien tot het duurzaamste datacenterbedrijf van België
LCL’s visie voor de lange termijn was altijd om voorop te lopen als een duurzaam datacenterbedrijf dat op een verantwoorde, milieuvriendelijke manier werkt.
“Datacenters bieden veel mogelijkheden, maar staan ook onder publieke druk omdat ze energie-intensief zijn. Dat is uiteraard een terechte bezorgdheid. Door ‘duurzaamheid’ voortdurend tot een belangrijk onderdeel van alle processen te maken, willen wij bijdragen aan een veilige en leefbare toekomst voor iedereen. Enkele van onze plannen voor de toekomst zijn om tegen 2030 CO2-neutraal te worden en nog meer te investeren in zonneparken.”
De komende 20 jaar
Nu LCL zijn 20e jaar ingaat, blijft het bedrijf trouw aan zijn waarden en blijft het een onafhankelijke organisatie die een ‘duurzame’ meerwaarde voor de samenleving biedt.
“We zijn optimistisch over de toekomst en enthousiast over de mogelijkheden. Wij blijven ons aanpassen door diensten van hoge kwaliteit aan te bieden die beantwoorden aan het dynamische technologielandschap en aan de eisen van de hededaagse klant. Wij geloven dat flexibiliteit de sleutel is om in te spelen op de wisselende trends maar ook om onze activiteiten toekomstbestendig te maken. Door onze betrokkenheid bij klanten, door relaties op te bouwen die even succesvol zijn als de projecten zelf, verbinden wij ons ertoe om ook de volgende 20 jaar een duurzaam bedrijf te zijn!